Vodoměr
Co mám dělat, když si myslím, že můj vodoměr správně neměří vodu, která mi nateče?
Obrátit se na zákaznické oddělení a požádat o přezkoušení vodoměru. Vodoměr se vymění a pošle na přezkoušení do akreditované laboratoře. Formulář žádosti o přezkoušení vodoměru ke stažení zde.
Může mi vodoměr osadit či vyměnit i jiná firma než VHS?
Vodoměr by měl vždy osadit pouze provozovatel sítě (VHS Benešov).
Proč je důležité kontrolovat vodoměr?
Povinnost odběratele zpřístupnit vodoměr minimálně 1x ročně provozovateli k odečtu a jeho kontrole je dána zákonem. Stejně tak zákon ukládá odběrateli chránit a zabezpečit vodoměr proti jakémukoli poškození.
Jak chránit vodoměr před mrazem?
Je-li vodoměr umístěn venku (ve vodoměrné šachtě) před zimním obdobím zkontrolujte, zda je šachta dobře uzavřena - izolujte poklop šachty při velkých mrazech opatřete tepelnou izolací i vodoměr a potrubí ve venkovní šachtě (např. sáčkem naplněným polystyrenem, dřevěnými hoblinami, suchým listím nebo starými textiliemi). Je-li vodoměr umístěn uvnitř, místnost, kde je umístěn, zajistěte proti vniknutí chladného vzduchu (například rozbitým oknem).
Vodné a stočné
Kdy mohu uplatnit slevu na stočném?
V případě, že vodu odebranou z veřejného vodovodu nebo z vlastního zdroje neodvedete do kanalizace (voda použitá na zálivku zahrady, porucha bez úniku do kanalizace), je možné požádat o snížení množství stočného pro daný rok. Snížení množství stočného je možné pouze pokud množství vody spotřebované bez vypuštění do kanalizace u daného odběrného místa prokazatelně přesáhne 30 m3 za rok. Množství vypouštěné odpadní vody do kanalizace se určí buď měřením, nebo odborným výpočtem podle technických propočtů předložených odběratelem a ověřených dodavatelem, pokud se předem dodavatel s odběratelem nedohodli jinak (Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb., §19, odst. 7, v platném znění).
Nechal jsem si do bytu nainstalovat vodoměr, bude mi VHS fakturovat poplatek za vodné a stočné podle tohoto vodoměru?
Pokud má byt samostatnou přípojku, vodoměr by měl být nainstalován firmou VHS a dle tohoto vodoměru se pak fakturuje vodné a stočné. Pokud je byt součástí bytového domu, vodné a stočné si rozúčtuje majitel domu dle hlavního vodoměru.
Mám vodu z vlastní studny, jak budu platit vodné a stočné?
Vodné platit nebudete. U stočného jsou dvě možnosti – buď vám VHS nainstaluje vodoměr na studnu a dle odebraného množství se fakturuje stočné nebo se stočné fakturuje na základě směrných čísel (zákon 274/2001 – vyhláška č.120/2011)
Platba
Mohu platit vodu přímo v budově VHS? Bez transakčních poplatků?
Ano, je možné platit vodu přímo v budově VHS, bez transakčních poplatků. Platba je možná v hotovosti či platební kartou.
Mám finanční problém. Mohu si domluvit s VHS několikeré splátky faktury?
Ano, je možné si s příslušnou referentkou zákaznického centra dohodnout splátkový kalendář.
Kolik zaplatím za obnovení dodávky vody?
Cena za obnovení dodávky vody je 2 000 Kč bez DPH.
Co je vodné a stočné?
Vodné je platba za pitnou vodu dodávanou do veřejného vodovodu. Stočné je platba za odvádění a čištění odpadních vod.
Jak se stanovuje cena vody?
Cena vodného a stočného je věcně usměrňovanou cenou, jejíž kalkulace se řídí platnými předpisy, především cenovým věstníkem Ministerstva financí ČR. Na základě platných předpisů provozovatel vodohospodářské infrastruktury vypracuje návrh cenové kalkulace, kterou následně předá k odsouhlasení vlastníkovi infrastruktury.
Dodávka vody
Může mi VHS přerušit dodávku vody? V jakých případech?
VHS může přerušit dodávku vody v případě neuhrazení faktur za odebranou vodu.
Kolik zaplatím za obnovení dodávky vody?
Cena za obnovení dodávky vody je 2 000 Kč bez DPH.
Někdy má voda z kohoutku bílé zabarvení – je taková voda zdravotně nezávadná?
Ano, tato voda je zdravotně nezávadná. Bílé zabarvení způsobuje rozpuštěný vzduch z tlakových rozdílů při čerpání a změny teploty.
Je voda v lokalitách provozovaných VHS vhodná pro kojence?
Kvalita vody se v jednotlivých lokalitách liší, nelze proto na tuto otázku odpovědět obecně. Vždy je třeba hodnotit kvalitu vody v konkrétní lokalitě a porovnat ji s limity stanovenými pro kojeneckou vodu.
Smluvní vztahy
Prodávám/kupuji nemovitost, jak mám postupovat? Je nutné přímé setkání s pracovnicí zákaznického centra?
Změny údajů ve smlouvě (změna majitele, plátce faktur, nájemce apod.) je možné vyřídit poštou. Není tedy nutný osobní kontakt s pracovnicí zákaznického centra. Postup při změně odběratele (při prodeji nemovitosti):
- Nový a původní majitel nejprve sepíší stav vodoměru ke dni předání nemovitosti (např. formou předávacího protokolu), který oba potvrdí podpisem.
- Nový majitel se obrátí na příslušnou referentku, kde předloží předávací protokol spolu s těmito dokumenty: výpis z katastru nemovitostí (pokud je) nebo kupní smlouvu s vyznačeným vkladem do katastru či jinou pravomocnou listinu osvědčující vlastnictví nemovitosti, u podnikatelů výpis z obchodního rejstříku či živnostenský list.
- Nový majitel poté podepíše u příslušné referentky smlouvu o dodávce pitné vody a odkanalizování. Jakoukoli změnu vlastnictví objektu, jména nebo názvu odběratele popřípadě plátce (např. stěhování, prodej nemovitosti) prosím nezapomeňte oznámit příslušné referentce.
Jak postupovat při změně údajů ve smlouvě?
(např. změna korespondenční adresy, příjmení)
Změnu je nutné hlásit písemně příslušné fakturantce (emailem, poštou, elektronickým formulářem na webu).
Prodávám byt, mám informovat VHS o změně vlastníka bytu?
Pokud má byt samostatnou vodovodní a kanalizační přípojku, je nutné informovat VHS – vyplnit předávací protokol o změně majitele. Pokud je byt součástí bytového domu a nemá svou vlastní vodovodní přípojku, tak není potřeba informovat VHS, ale pouze majitele domu.
Kdo je vlastníkem vodovodů a kanalizací?
Vlastníky vodovodů a kanalizací jsou převážně obce a města. VHS je na základě uzavřených smluv provozuje.